Sertleşme Problemi

“Erectile Dysfunction” olarak da bilinen sertleşme problemi, genellikle 40 yaş ve üzerindeki erkeklerde görülen cinsel işlev bozuklukları arasında yer alır. Tatmin edici bir cinsel ilişki kurulabilmesi için penisin ideal sertliğe erişememesi ya da ideal sertliğini devam ettirememesi durumu olarak tanımlanabilen sertleşme problemi, sıklıkla görülen bir sorun olması ve partnerde de memnuniyetsizlik yaratması nedeniyle önemini arttırmaktadır.

Cinsel ilişki öncesinde yaşanan performans kaygıları da penis damarlarındaki tıkanıklıklar da sertleşme sorunlarına yol açabilir. Bu faktörler haricinde sertleşme sorununa neden olabilen başka dinamiklerin de olduğu bilinmektedir. Detaylara az sonra geçeceğiz ancak hazır yeri gelmişken sertleşme probleminin tedavi edilebilen ve önlem alınabilen bir durum olduğunu hatırlatmak istiyorum.

Erkekler hayatlarının farklı dönemlerinde yaşadıkları fiziksel ve psikolojik travmalara bağlı olarak geçici ya da kalıcı olarak sertleşme sorunu yaşayabilirler. Cinselliğe yüklenen anlam nedeniyle yaşadıkları sorunların dünyanın sonu olduğu izlenimine de kapılabilirler. Aynı sorunu yaşıyorsanız, tedavi gördüğünüz takdirde cinsel hayatınızın canlanacağını unutmamalısınız. Hem sizin hem de partnerinizin mutluluğu için tedavi seçeneğini düşünmelisiniz.

Sertleşme Problemi

Sertleşme Problemi Nedir?

“Sertleşme problemi nedir?” sorusunu net bir şekilde cevaplayabilmek için penis anatomisi hakkında kısaca bilgi vermenin faydalı olacağını düşünüyorum.

Penis içerisinde üç ayrı kanal vardır. Bu üç kanaldan ikisi; silindir şeklinde tüp yapısındadır ve “corpora cavernosa” olarak adlandırılır. Corpora cavernosa kanallarının dışında “tunica albuginea” adı verilen koruyucu bir kapsül bulunur. Son kanal ise “corpus spongiosum” olarak bilinir ve içerisinde idrarla meninin dışarı atılmasını sağlayan kanalı bulundurur.

Sertleşme problemine corpora cavernosa adı verilen silindir şeklindeki iki adet tüpün içerisine yeterince kan ulaşamaması veya bu kanın tüplerin içerisinde kalamaması neden olur.

Cinsel ilişki öncesinde penisin sertleşmesini ve cinsel ilişki sırasında sertliğini korumasını sağlayan bu tüplerin içinde milyonlarca küçük kan damarı bulunur. Koku, temas, ses, görüntü gibi uyaranlara maruz kalınması sonucu cinsel uyarılmanın gerçekleşmesiyle birlikte; merkezi sinir sistemi, hormonlar, kan damarları, sinirler ve penis içerisindeki düz kas dokuları harekete geçerek tüplerin içerisindeki damarlara kan akışının artmasını sağlarlar. Tüpler kanla dolmaya başlayınca hacimlenir ve uzarlar. Sonrasında “tunica albuginea” adlı koruyucu kapsül; kanın tüplerde kalması ve penisin sertliğinin korunması için toplar damarları sıkıştırır ve böylece kan her iki tüp yapısı içerisinde hapsolmuş olur. Cinsel tatmin yaşandıktan sonra ise süreç tersine döner ve tüplerin içerisindeki kan geriye çekilir.

Buradan yola çıkarak sertleşme problemine neden olan iki ayrı fizyolojik sürecin varlığından bahsedebiliriz. Uyarılmaya rağmen ya tüplerin içerisindeki damarlara kan gitmiyordur; bu durum “Arteriyel Yetmezlik” olarak adlandırılır; ya da tüplere kan gitmesine rağmen kapsül kanı tüplerde tutma görevini yapamıyordur ki bu durumda da “Venöz Yetmezlik” söz konusudur.

Sertleşme Probleminin Nedenleri Nelerdir?

Sertleşme probleminin fiziksel ve psikolojik nedenleri olabilir. Tedavi sürecinde başarı sağlanması adına sertleşme probleminin nedenlerinin dikkatle belirlenmesi gerekir. Bazı erkeklerde hem fizyolojik hem de psikolojik nedenlerin sertleşme problemine yol açabileceği gerçeği de göz önünde bulundurularak tedavilerin hasta özelinde; hastanın ihtiyaçlarına göre şekillendirilmesi önemlidir.

Sertleşme probleminin fiziksel nedenleri şu şekilde sıralanabilir;

Damar Hastalıkları; Kalp hastalığı, sigara kullanımı, yüksek kolesterol, obezite, diyabet, yüksek tansiyon, yanlış beslenme, hareketsiz yaşam, ilerleyen yaş ve metabolik sendrom gibi nedenlerle oluşan damar hastalıkları penis içerisindeki damarlara yeterince kan akışının sağlanamamasına; dolayısıyla sertleşme problemlerinin ortaya çıkmasına yol açabilir.

Sinir Sistemi Hastalıkları; MS (multipl skleroz), karın içi cerrahilerin geçirilmiş olması, omurilik yaralanmaları, merkezi sinir sistemini etkileyen sorunlar, antidepresan kullanımı gibi farklı faktörler; beyin, omurilik ve penis kasları arasındaki sinyal sisteminin zarar görmesine ve sertleşmenin bozulmasına neden olabilir.

Sinir sistemi ve damar hastalıklarının haricinde; testosteron hormonunun salınımının yetersiz olması, penisteki bazı şekil bozuklukları ve ikincil hastalıkların tedavisinde kullanılan bazı ilaçların da sertleşme problemine neden olduğu bilinmektedir.

Sertleşme probleminin psikolojik nedenleri şu şekilde sıralanabilir;

• Depresyon,
  • Performans endişesi,
  • Anksiyete,
  • Stres.

Sertleşmenin psikolojik nedenleri birincil ve ikincil sertleşme problemlerine neden olabilir. Birincil sertleşme probleminden kastımız ereksiyon haline hiç geçilememesidir. İkincil sertleşme probleminde ise ereksiyon gerçekleşse bile cinsel ilişki başarıyla sonuçlandırılamaz. Bu nedenle sertleşme probleminin nedenlerinin doğru tespit edilmesinin ve nedenlere göre tedavi sürecinin başlatılmasının tedavinin başarısını doğrudan etkileyeceği unutulmamalıdır.

Sertleşme Probleminin Tedavisinin Önemi

Sertleşme probleminin çok büyütülmemesi gerektiğini söylemek istiyorum. Az önce de belirttiğim gibi bu durum farklı sebeplerle ortaya çıkabilir ve daha da önemlisi tedavi edilebilir. Bu sorunun çözümü için adım atılmadıkça psikolojik faktörlerin de etkisi artar; böylece engellenmesi zor bir kısır döngüye girilir.

Sertleşme problemi ile bize başvuran hastalarımızın detaylı tetkiklerini yapıp sertleşme problemine yol açan faktörleri belirliyoruz. Nedenleri tespit ettikten sonra ise hastalarımızın tedavi süreçlerini başlatıyoruz. Sertleşme probleminin teşhis ve tedavisi ile ilgili detaylı bilgi almak için Sertleşme Probleminin Tedavisi makalemizi okuyabilirsiniz.

Penisin cinsel ilişki için yeterli sertliğe ulaşamaması ya da ilişkiye başladıktan sonra sertliğini sürdürememesi hali olarak tanımlanabilen sertleşme bozukluğu organik ya da psikolojik nedenlerle ortaya çıkabilir. Dönemsel olarak tüm erkekleri etkileyebilen bu cinsel işlev bozukluğu kronikleştiği takdirde mutlaka tedavi seçenekleri değerlendirilmelidir. Sertleşme problemi nedenleri teşhis edilerek kişiye özel uygulanan tedavi süreçleri sonrası sertleşme sorunu ortadan kaldırılabilir.

Sertleşme problemine neden olan temel unsurlardan bir tanesi de venöz yetmezliktir.
Cinsel uyarılma sonucunda penis sertleşiyor ancak ilişki esnasında sertliğini kaybediyorsa venöz yetmezlik şüphesi ortaya çıkabilir. Bu durumda hastaların teşhislerinin yapılması ve kendilerine özel tedavi süreçlerinin başlatılması gerekir.

Venöz Yetmezlik Nedir?

Penisin ereksiyon halinin sürdürülebilmesi için sertleşmeyi sağlayan tüp yapılarının içerisine kan akışı sağlanmalı ve biriken kanın geri akışı engellenmelidir. Ereksiyon sırasında toplardamar yapısındaki kapakçıklar işlevini yerine getiremezse tüplerdeki kan dolaşıma geri döneceği için boşalma gerçekleşmeden sertleşme sona erer. Penisin sertliğini toplardamar yapısındaki fonksiyon kaybı nedeniyle sürdürememesi durumu venöz kaçak ya da venöz yetmezlik olarak tanımlanır.

Venöz yetmezliğe bağlı sertleşme sorunu genç erkekleri de büyük ölçüde etkiler. Cinsel uyarılmadan sonra penisi sertleşen fakat ilişki sonlanana dek bu sertliği sürdüremeyen erkeklerin uzmanlara danışması gerekir.

Venöz Yetmezlik Nedenleri

Sertleşme problemine yol açan venöz yetmezlik farklı nedenlerle ortaya çıkabilir. En sık görülen venöz kaçak nedenleri şu şekilde sıralanabilir:
• Diyabet hastalığı
• Kanser tedavileri
• Damarsal hastalıklar
• Peyronie hastalığı
• Nörolojik problemler

Venöz Yetmezlik Teşhisi

Sertleşme bozukluğu tedavisinin başarıyla gerçekleştirilebilmesi için öncelikle sertleşme problemi nedenleri net bir şekilde teşhis edilmeli sonra kişiye özel tedavi seçenekleri değerlendirilmelidir. Bu nedenle venöz kaçak şüphesi taşıyan hastalara renkli doppler USG çekilmesi ve venöz kaçak varsa tespit edilmesi gerekir.

Penisin cinsel ilişki sırasında sertliğini koruyamamasına neden olan venöz yetmezlik teşhisi Renkli Doppler USG ile gerçekleştirilir. Renkli Doppler USG ile penise yeterince kan gelip gelmediği de, sertleşme gerçekleştikten sonra toplardamarlarda kaçak olup olmadığı da tespit edilebilir.

1980’li yıllardan günümüze sertleşme sorununun damarsal nedenlerinin olup olmadığının teşhis edilmesi amacıyla kullanılan renkli Doppler ultrasonografi, penise damarları genişletme özelliği bulunan “papaverin” adlı bir ilacın enjekte edilmesi ile gerçekleştirilir. İlaç enjeksiyonundan sonra ilacın etkisini göstermesi için bir süre beklenir ve daha sonra ultrason cihazı ile penisin vasküler anatomisi genel olarak izlenir. Bu süreçte kan akımındaki değişiklikler ve/veya venöz kaçak kolaylıkla saptanabilir.