Prostat İltihaplanması (Prostatit)

“Prostat iltihaplanması” olarak da adlandırılan prostatit; prostat kanseri ve iyi huylu prostat büyümesinden farklı olarak yalnızca yaşı ilerleyenlerde değil tüm yaş grubundaki erkeklerde görülebilir. Prostatit; belirtileri ve neden olduğu şikayetlerin şiddeti nedeniyle hayat kalitesini geçici ya da kronik olarak azaltabilen bir prostat hastalığıdır.

Prostatit akut bir hastalık ya da kronik bir durum olarak ortaya çıkabilir; prostat bezindeki iltihaplanmanın kaynağı ve hastalığın neden olduğu belirtilerin yol açtığı şikayetler prostat iltihaplanması türlerinde ayrım yapılmasına yol açar.

Prostatit genel anlamda akut ve kronik olmak üzere iki ayrı kategoriye ayrılır.

1. Akut Prostatit (Akut Bakteriyel Prostatit)

İdrar yolunu çevreleyen ceviz büyüklüğündeki prostat salgı bezinin; idrar yolu enfeksiyonlarına ve cinsel yolla bulaşan hastalıklara neden olan bakteriler nedeniyle aniden iltihaplanması sonucu oluşan prostatit; akut bakteriyel prostatit olarak adlandırılır. Daha önceki dönemde prostat iltihaplanması yaşayan, pelvik yaralanmalar geçiren, idrar yolu enfeksiyonu yaşayan, yoğun strese maruz kalan, çok eşli bir cinsel yaşam süren ve yeterince sıvı tüketmeyen kişilerde görülme sıklığı artan akut bakteriyel prostatit belirtileri aniden başlar ve kişi belirtileri çok şiddetli yaşar.

En sık görülen akut bakteriyel prostatit belirtileri arasında; şiddetli pelvik ağrı, ateş, idrar yaparken zorlanma, idrarda kan, testislerin alt kısmında şiddetli ağrı ve ağrılı boşalma gibi şikayetler yer alır.

Akut bakteriyel prostatit; nadir görülen, çok şiddetli ağrılara neden olabilen, kolay teşhis edilebilen ve kronik prostatit türlerine göre tedavisi kısa sürede tamamlanabilen bir prostat hastalığı olma özelliği taşır. Bazı hastalarda tedavi edilse dahi sonradan tekrar edip kronik prostatit hastalığına dönüşebilir.

2. Kronik Prostatit

Prostat bezindeki iltihaplanmanın 3 ay ve daha fazla devam etmesi durumunda kronik prostatit varlığından bahsedilebilir. Kronik prostatit kimi hastalarda şikayete neden olmazken çoğunlukla erkeklerin hayat kalitesini radikal ölçüde etkiler. Ejakülatta ve idrarda kan görülmesi, gerginlik, erken boşalma, sertleşme problemleri, cinsel isteksizlik, sık sık idrar yapma ihtiyacı, idrar yaparken zorlanma, kas ağrıları, boşalma sırasında ya da sonrasında ağrı gibi farklı şikayetlere neden olabilen kronik prostatit kendi içerisinde 3 ayrı kategoriye ayrılır.

a. Kronik Bakteriyel Prostatit: Prostat salgı bezinin bakteriler nedeniyle iltihaplanmasına ve şişmesine yol açan kronik bakteriyel prostatit; kolay teşhis edilebilen, tedavi edilmediği takdirde iltihabın kan dolaşımına karışması ile sepsis oluşumunu tetikleyebilen prostat iltihaplanması türüdür. Kronik prostatit türleri içerisinde en nadir olarak gözlenen kronik bakteriyel prostatit hastalığı olan kişilerin tedavi süreçleri tamamlansa dahi iltihap oluşumu tekrarlanabilir.

b. Kronik Non Bakteriyel Prostatit: Diğer bir adı “Kronik Pelvik Ağrı Sendromu” olan bu prostatit türünün tedavisi kronik bakteriyel prostatite göre daha zorludur. Çünkü kronik bakteriyel prostatitten farklı olarak; kronik non bakteriyel prostatitte hastanın idrarında bakterilere rastlanmaz. İdrarda beyaz kan hücresi bulunmasına rağmen enfeksiyona dair bir iz bulunmaması teşhis ve tedavi süreçlerinde belirsizliğe neden olabilir. Kronik Non Bakteriyel Prostatit nedeni tam olarak bilinmez; belirtileri dönemsel olarak ortaya çıkarak hastada şiddetli ağrılar oluşturabilir. Kronik pelvik ağrı sendromuna en sık sebep olan kronik prostatit türüdür. Tedavisi çoğunlukla hastanın şikayetlerinin azaltılması amacıyla kurgulanır.

c. Asemptomatik Enflamatuar Prostatit: Hastanın prostat iltihaplanması belirtileri hissetmesine rağmen kanında beyaz kan hücresi ya da bakteri bulunmadığı durumlarda asemptomatik enflamatuar prostatit varlığından söz edilebilir. Genellikle prostat kanseri veya kısırlık araştırmaları sırasında teşhis edilen asemptomatik enflamatuar prostatite yakalanan hastaların PSA değerleri yükselir ve idrarlarında beyaz kan hücrelerine rastlanır. Asemptomatik enflamatuar prostatit çoğu hastada tedavi sürecine başvurulmasını gerektirecek şiddette şikayetlere neden olmaz.

Prostatit Teşhisi

Prostatit belirtileri; prostatit türüne ve kişiden kişiye farklılaşabilir. Kimi zaman kolaylıkla teşhis edilen prostat bezi iltihaplanmalarının tedavisi kimi zaman bulgu yetersizliği nedeniyle çıkmaza girebilir. Prostatit teşhisi kapsamında ilk olarak hastanın şikayetleri ve şikayetlerinin ne kadar süredir devam ettiği Üroloji ve Androloji uzmanları tarafından sorgulanır. Teşhis aşamasında kan testi, idrar testi, fiziksel muayene, dijital rektal muayene, prostat sıvısından kültür ve PSA ölçümü gibi farklı yöntemlere başvurulur.