Prostat Biyopsisi Nedir? Neden ve Nasıl Yapılır?

İyi Huylu Prostat Büyümesi ve prostat kanseri belirtilerinin benzer olması; prostat kanseri teşhisinde ek yöntemlerin kullanılmasını gerektirir. Prostat şikayetleri yaşayan hastalara yapılan fiziksel muayene sonucunda prostat bezinde büyüme ve nodül oluşumu gözlendiğinde PSA değerleri incelenir. Her iki bulgu prostat kanseri şüphesini güçlendiriyorsa en kesin veriler prostat biyopsisi yapılarak elde edilir.

Prostat biyopsisi; prostat kanserinin teşhis ve tedavisinde belirleyici bir rol oynar. Bu prosedür uygulanmadığı takdirde PSA değerinin yükselmesinin sebebi ve prostat bezindeki nodüllerin kötü huylu olup olmadığı hakkında net verilere ulaşılamaz.

Prostat Biyopsisi Nedir?

Prostat biyopsisi; prostat bezinden şüpheli doku örneklerinin alınması ve bu yolla dokuların incelenmesi amacıyla Üroloji uzmanları tarafından gerçekleştirilen bir prosedürdür.

Hastaya teşhis konulması ve hastaya özel tedavi sürecinin başlatılması adına yapılması gereken prostat biyopsisi, transrektal ultrasonografi kullanılarak  gerçekleştirilir.

Prostat Biyopsisi Neden Yapılır?

Prostat muayenesi sonrasında prostat bezinde büyüme ve nodüller tespit edilebilir. Ancak bu veriler prostat kanseri olup olmadığı ile ilgili doğru bir çıkarım yapılması adına yeterli değildir. Prostat bezindeki yapısal değişim iyi huylu prostat büyümesi olması halinde de meydana gelebilir.

Aynı şekilde PSA değerlerini yükselten birden fazla unsur olabilir; yaşın ilerlemesi, prostatit, iyi huylu prostat büyümesi ve idrar yolu enfeksiyonlarının yaşanması kandaki PSA oranını arttırabilir. (PSA değerlerinin neden yükseldiği ile ilgili detaylı bilgiyi PSA Değerleri Neden Yükselir?  adlı yazımda bulabilirsiniz.)

Prostat biyopsisinin yapılması gerekliliği de bu noktada devreye girer ve bu prosedür sayesinde uzmanlar tüm soru işaretlerinin yanıtlarını bularak zaman kaybetmeden hastanın tedavisini şekillendirir.

Prostat Biyopsisi Nasıl Yapılır?

Prostat biyopsisi 10 dakika içerisinde gerçekleştirilen ve sonrasında hastanın günlük hayatına devam edebileceği bir prosedürdür. Enfeksiyon oluşumunun önlenmesi için prosedürden önce ve sonra antibiyotik kullanılması gerekebilir. Biyopsi sonrası bir süre rektumda hafif kanama oluşması, idrarda ve boşalma sıklığına göre menide kan görülmesi mümkündür. Transrektal biyopsi sırasında doku örneklerinin çıkarılması için rektum duvarından bir iğne ile prostat bezine ulaşılır ve bezin farklı bölgelerinden çoklu doku örnekleri alınır.

Biyopsinin yapılışı ve prostat bezinin konumlandığı bölge nedeniyle prostat biyopsisi birçok erkek tarafından sancılı bir süreç olarak düşünülse de hissedilen rahatsızlık minimal düzeyde olacaktır. Biyopsi sonrası alınan örnekler laboratuvar incelemesine gönderilir ve ortalama 3 gün içerisinde sonuçlar alınır.

Elde edilen sonuçlar doğrultusunda hastanın tedavisi planlanır. Prostat kanseri teşhisi konulması durumunda; hastalığın evresi belirlenip tedavi süreçleri şekillendirilir. Prostat kanserinin hangi evrede olduğu; diğer bir deyişle kanserli hücrelerin prostat bezinin dışına yayılıp yayılmadığı ya da yayıldıysa metastazın ne boyutta olduğu detaylı ileri görüntüleme teknikleri ile belirlenir.

Bazı erkeklerin tedavisi izlem düzeyinde kalır ve rutin kontrollerle hastalık takip edilir. Prostat biyopsisi sonuçlarına ve hastanın genel sağlık durumuna göre; prostat bezinin tamamen alınması, hormon terapisine başlanması, kanserli hücrelerin dondurulması, kemoterapi veya radyasyon terapisi gibi farklı seçenekler arasından hastaya en uygun olanlar belirlenir.

Sorry, the comment form is closed at this time.