HPV ve Kondilom

Kadınlarda rahim ağzı kanserine neden olduğu için HPV ile ilgili bilgilerin çoğunluğu kadınlara yönelik olsa da bu virüs erkeklerin sağlığını da yakından ilgilendiriyor. Erkeklerin üreme organlarının çevresinde kondilom adı verilen siğil oluşumuna neden olan, aynı zamanda bazı alt türleriyle üreme organlarında kanser oluşma riskini arttıran HPV cinsel yolla veya tensel temasla bulaşabiliyor.

Human Papilloma Virüsü olarak da adlandırılan HPV’nin birçok farklı türü bulunduğu biliniyor. Bazı türleri tehlikeli kabul edilip çeşitli semptomlara neden olabilirken bazı türleri insan vücudunda herhangi bir değişime neden olmuyor.

HPV virüsünün bazı türleri kadınlarda rahim ağzı kanserine erkeklerde ise penis ve rektum kanserine neden olabiliyor. Özellikle bağışıklık sistemi zayıf erkekleri etkileyen HPV virüsü cinsel ilişki özelinde dil, bademcik ve gırtlak kanserlerine de yol açabiliyor. Yine de HPV virüsü nedeniyle erkeklerde kanser oluşum riski kondilom oluşma riski kadar yüksek olmuyor.

Genital Siğil (Kondilom) Nedir?

HPV virüsünün neden olduğu en sık görülen belirtiler genital siğillerdir. Genital siğiller erkeklerin üreme organlarının çevresinde ve kasıklarında ortaya çıkabilir. Tedavi edilmediği takdirde yayılma özelliği gösteren genital siğiller idrar yolunda da oluşabilir.

HPV bulaştıktan sonra yıllar boyunca genital siğil oluşumu gözlenmeyebileceği için korunmasız cinsel ilişkiye girilmesi önerilmez. Özellikle cinsel olarak aktif olan kişilerin mutlaka gerekli tedbirleri almaları gerekir. Kimi zaman cinsel ilişki sırasında korunmak dahi HPV bulaşmasını engellemez, kişide siğil çıktıysa ten temasından da HPV cinsel partnere bulaştırılabilir.

HPV Nasıl Teşhis Edilir?

Erkeklerde HPV teşhisi kapsamında spesifik bir test yöntemi bulunmuyor. Genellikle kondilom nedeniyle androloji uzmanlarına başvuran hastaların siğilleri cerrahi olarak çıkarılıyor ve patolojik olarak inceleniyor. Patolojik inceleme sonucu lezyonların HPV nedeniyle oluşup oluşmadığı, oluştuğu takdirde HPV’nin hangi alt tipleri nedeniyle ortaya çıktığı netleştirilebiliyor.

HPV ve Kondilom Nasıl Tedavi Edilir?

HPV bulaşan hastaların tedavileri siğillerin tedavisine dayanıyor. HPV bir kez bulaştığında virüsün tedavisi maalesef yapılamıyor ancak yol açtığı şikayetler giderilebiliyor. HPV nedeniyle genital siğil sorunu yaşayan hastaların siğilleri cerrahi olarak çıkarılıyor ve laboratuvar incelemesine gönderiliyor. Teşhis için yapılan biyopsi sayesinde hasta tedavi de edilmiş oluyor.

Genital siğil tedavisinin ikinci aşamasında ise siğillerin yeniden çıkmasını baskılama amacıyla krem uygulaması yapılıyor. HPV virüsünün cilt altı dokusunda hapsetmek amacıyla siğillerin çıkarıldığı vücut bölgelerine uygulanan krem tedavisi ile kişilerde yeniden kondilom oluşma ihtimalinin ortadan kaldırılması amaçlanıyor.

Her ne kadar kondilom tedavisinin en geçerli yolu lezyonların cerrahi olarak çıkarılması olsa da kişinin bağışıklık sisteminin de HPV belirtilerinin yeniden ortaya çıkıp çıkmaması üzerinde etkisi bulunuyor. Bağışıklık sistemi zayıf olan erkeklerde kondilom tedavisi yapılsa dahi HPV uzun süre baskılanamıyor. Bu nedenle HPV virüsü bulaşan erkeklerin bağışıklık sistemlerinin güçlendirilmesi büyük bir önem taşıyor.

HPV Aşısı

HPV aşısı, HPV’nin tehlikeli türlerine karşı koruma sağlanması amacıyla özellikle çocukluk ve ergenlik döneminde, henüz cinsel olarak aktif olunmadan, uygulanması önerilen bir aşıdır. Cinsel deneyimler sırasında bu virüsün kapılmaması aynı zamanda da cinsel partnerlere bulaştırılmaması amacıyla erkeklerin 9 – 26 yaş aralığında HPV aşısı olmaları önerilir.

HPV aşısı cinsel olarak aktif olunduktan sonra da yapılabilir, ancak bu durumda daha önceki cinsel birlikteliklerde kapılmış olan bir HPV virüsü varsa aşı geçmişe dönük tedavi edici özellik göstermez.

Erken Boşalma Sorunu