Erkek Kısırlığı

İnsan, doğası gereği üremek ve soyunu devam ettirmek ister; çocuk sahibi olma, ailenin anlamını keşfetme ve mutluluğunu arttırma hayali kurar. Evli çiftler çocuklarını kucaklarına alacakları o özel günün büyüsüne kapılırlar. Çocuk sahibi olabilen çiftler mutluluklarını katlarken çocuk sahibi olamayanlar ise derin bir mutsuzluğa gömülürler.

Öncelikle kısırlığın tespit edilebilen nedenlerinin çok büyük bir oranda tedavi edilebildiğinin altını çizmek istiyorum. Kısırlık; yalnızca kadınlara ya da yalnızca erkeklere özgü bir durum değildir. Kısırlık şüphesi taşıyan çiftlerin hızlı bir şekilde uzman doktorlara başvurmaları ve gerektiği takdirde tedavi seçeneklerini değerlendirmeleri gerekir.

Erkek Kısırlığı

Kısırlık Nedir?

1 yıl boyunca korunmasız cinsel ilişkiye girilmesine rağmen gebelik oluşamaması durumu olarak tanımlanabilen “infertilite” yani “kısırlık”; toplumda yaygın olarak gözlemlenmektedir. Her beş çiftten biri, erkek kısırlığı kaynaklı çocuk sahibi olamamaktadır.

Erkek Kısırlığının Nedenleri Nelerdir?

Erkek kısırlığı; sperm üretiminin azalması ya da durması veya spermlerin meninin içerisine taşınmasını sağlayan kanalların tıkanması sonucu oluşur. Bu kapsamda düşünüldüğünde;

• Sperm kalitesini azaltan ve spermin tüplere taşınmasını sağlayan kanalların tıkanmasına neden olan enfeksiyonların,
  • Diyabet, omurilik yaralanmaları, kullanılan ilaçlar ve geçirilen karın içi ameliyatlar sonucu meydana gelen ve spermin orgazm sırasında idrar torbasına boşalması durumu olarak tanımlanan geriye boşalmanın,
  • Sperm üretiminin bağışıklık sistemi tarafından bloke edilmesinin,
  • İyi ya da kötü huylu tümörlerin hormon dengesini bozmasının,
  • Zamanında tedavi edilmeyen inmemiş testis probleminin,
  • Hormonal problemlerinin,
  • Geçirilen ameliyatlar, kazalar, enfeksiyonlar, kistik fibrozis veya genetik faktörler nedeniyle spermleri taşıyan tüplerin tıkanmasının veya hiç gelişmemesinin,
  • Sertleşme, erken boşalma gibi cinsel sorunların olması veya idrar deliğinin konumunun anormal gelişiminin (hipospadias),
  • Testislerin düzenli olarak aşırı sıcağa maruz kalması sonucu sperm kalitesinin ve hareketliliğinin azalmasının,
  • Alkol, sigara ve uyuşturucu madde bağımlılığının,
  • Hormon dengesi üzerinde etki eden duygusal stresin ve
  • Obezitenin kısırlığa yol açtığı sonucuna varılabilir.

Erkek kısırlığına yol açabilen tüm bu unsurların yanı sıra; erkek kısırlığının tespit edilebilen nedenleri arasında en sık görülenin Varikosel hastalığı olduğunu belirtmek istiyorum. Kısırlığın tespit edilebilir nedenlerinin kolaylıkla ortaya çıkarılabileceğini de hatırlatarak çocuk sahibi olmak istediği halde olamayan çiftlere bir an önce tıbbi destek almalarını öneriyorum.

Varikosel Nedir?

Erkek kısırlığının tespit edilebilen ve geriye döndürülebilen nedenleri arasında en sık rastlanan varikosel; yumurtalık etrafındaki toplar damarların genişlemesi sonucu yumurtalıklarda fazla kan birikmesine yol açan bir damar hastalığıdır. Yumurtalıklarda fazla kan birikmesi sonucu normalde 34,5°C civarında olan kese sıcaklığı yükselmeye başlar. Damar genişlemesine bağlı olarak fazla kan kese sıcaklığını arttırmakla kalmaz aynı zamanda ters kan akımı (reflü akım) nedeniyle testislere normalden daha fazla zararlı ajanın ulaşmasına da neden olur. Sıcaklık artışı ve daha fazla zararlı ajanın testislere ulaşması sonucu spermlerin kalitesi, sayısı ve hareketliliği azalır. Varikosel erkek kısırlığı ile doğrudan ilgili olan bir rahatsızlık olsa da cerrahi tedavilerle geri döndürülebilir.

Kısırlık Tedavisinin Önemi

Erkek kısırlığı hem toplumuzda hem de dünya genelinde oldukça yaygın görülen sağlık problemleri arasında yer alır. Kısırlığa yüklenen anlamın aşılması ve bu tıbbi problemin tedavisi için adım atılması gerekir. Sperm kalitesinin, hareketliliğinin ve spermin meninin içerisine taşınmasını engelleyen sorunların doğru tedavilerle ortadan kaldırılması mümkündür. Erkek kısırlığı tedavi yöntemleri ile ilgili detaylı bilgi almak için Erkek Kısırlığı Tedavisi adlı makalemizi okuyabilirsiniz.